Nederlandse podcasts: dit zijn de trends van 2025

Nederland is in de ban van de podcasts. Inmiddels luistert 53% van de Nederlanders van 18 jaar en ouder regelmatig een podcast. Dat bleek uit onderzoek van Markteffect Podcast Monitor. Het is een 2% stijging sinds 2024.

 

De toename in Nederlandse luisteraars is een trend an sich, maar in het podcast landschap verandert er ook veel. Technologie heeft hier onder ander een invloed op, maar ook de formats veranderen en de toegang naar exclusieve content.

Lees verder over de belangrijkste trends in het Nederlandse podcastlandschap van 2025.

  1. De toename van video en multimedia

Nederlandse podcast worden steeds vaker niet alleen in audioformat aangeboden. Het aantal videopodcasts neemt ook toe. Het is zelfs zo dat een derde van de podcasts wereldwijd nu in videoformat worden aangeboden, aldus Variety. 

Videopodcasts kunnen via andere grote sociale media worden gepromote en aangeboden, zoals TikTok en YouTube. Daarmee hebben podcastmakers dus een groter bereik. Ook Spotify investeert in videoformats.

Videopodcasts leveren makers dus een bredere zichtbaarheid op en bieden luisteraars meer dynamiek.

  1. AI en podcast productie

Uiteraard speelt AI ook een belangrijke rol bij het samenstellen en produceren van podcasts. Tools zoals Notebook LM, Chat GPT, ElevenLabs en Wondercraft helpen makers efficiënter te zijn en beter te worden.

 

AI helpt makers met het opstellen van een script, het uitvoeren van marktonderzoek, editing, het plaatsen van dynamische advertenties en gepersonaliseerde aanbevelingen. Zo kunnen ze sneller en gespecialiseerder publiceren, zonder hun eigen stem te verliezen.

  1. Interactiviteit en betrokkenheid

Nederlandse podcasts worden ook steeds interactiever. Luisteraars kunnen stemmen, realtime vragen insturen en meebepalen over het volgende onderwerp. Op deze manier worden podcasts een middel dat heen en weer communiceert en niet meer alleen uitzendt.

 

Een trend die hierbij aansluit, is dat podcasts ook korter worden. Vaak hebben deze een lengte van 10 tot 20 minuten of zelfs korter. Dat maakt ze meer toegankelijk op korte pauzes tijdens het werk, op korte reisjes of tijdens het eten koken. 

 

Interactiviteit en kortere lengtes vergroten de betrokkenheid en sluiten aan bij de behoefte aan snelle en laagdrempelige content.

  1. De populariteit van nicheonderwerpen

Het vinden van een niche lijkt binnen de podcastwereld steeds vaker belangrijk te zijn. Het is beter om een klein geïnteresseerd publiek te vinden, dan in de spelen op de massa. Een niche onderwerp zoals online casino’s, middeleeuwse manuscripten of zero waste leven, leveren podcastmakers een kleiner, maar toegewijd publiek op dat terug blijft komen.

 

Het aantrekken van een publiek dat verdieping zoekt in een specifiek interessegebied is ook een trend buiten de podcasts. Platforms zoals Casinojager zijn er voor hun eigen specifieke doelgroep met een interesse in casino’s en spelcultuur. Het gehele medialandschap wordt daarmee steeds meer gefocust.

  1. Ook de verdienmodellen veranderen

De manier waarop podcastmakers verdienen verandert ook. Denk dan aan abonnementsservices, maar ook toegang tot premium content via platforms die gratis content met betaalde content combineren, zoals Patreon en Apple Podcasts

 

Makers zijn aan het experimenteren door exclusieve afleveringen aan te bieden voor luisteraars die betalen of verschillende lidmaatschapsvormen aan te bieden. Hier draait het om een balans vinden tussen voldoende gratis content en het produceren van betaalde content waar leden graag maandelijks wat voor aan de kant zetten.

  1. De verwachtingen van luisteraars veranderen ook

Dankzij deze trends zijn het niet alleen de podcasts die veranderen. Ook luisteraars verwachten meer, zoals diepgaande content, kwalitatieve audio, naadloze editing en specifieke onderwerpen. 

 

Een podcast wordt pas succesvol als deze via verschillende sociale media wordt gedeeld, professioneel in elkaar zit en kwalitatief hoogstaand is. 

 

Het podcastlandschap is zeer competitief en dat maakt het voor makers ingewikkelder, maar ook interessanter. Het is zaak om relevant en boeiend te blijven en in te spelen op een publiek dat terug wil blijven komen. Voor luisteraars heeft de podcastwereld een Gouden Eeuw bereikt.