
Brand op de Fremantle Highway
Deze aflevering geeft een uniek kijkje in de keuken van crisiscommunicatie op zee. Hoe werkt dat eigenlijk als er een groot schip in brand vliegt op de Noordzee? Wie is waar verantwoordelijk voor? En hoe hou je overzicht als je maar met z’n tweeën bent, maar de hele wereld belt? We gaan in gesprek met Denice Blok van de kustwacht. Ze geeft mooie lessen over hoe je moet schakelen tussen rollen, hoe belangrijk het is om het verschil tussen land- en zee-structuren te begrijpen, en hoe de communicatie zelfs internationaal kan worden – inclusief Japanse media aan de lijn. Denice is eerlijk en open, met de nodige tips zoals:
Zorg voor een extra communicatiepersoon bij grote incidenten. Omdat je anders keuzes moet maken tussen media te woord staan, intern overleg voeren en socials bijhouden. En dat kost grip en snelheid.
“Het doen van de crisisoverleggen, het te woord staan van de media, het bijhouden van de liveblog, social media... Dus vandaar dat het wel lekker is als er een tweede persoon is die je daarbij kan helpen.”Gebruik de liveblog strategisch en proactief. Als je als eerste zelf communiceert, voorkom je wildgroei aan vragen én geruchten. Zeker in situaties waarbij meeluisteren via de marifoon mogelijk is.
“Voor ons is dat heel prettig, omdat daarmee ook de perstelefoontjes afnemen."Probeer transparant en proactief beeld delen. Ook beperkte middelen (geen fotografen op zee) kan je tóch regie houden op het beeld.
“Wij hebben het kustwachtvliegtuig, vanuit waar we foto's kunnen maken en videobeelden. Dus ook dat hebben we gedurende de dagen elke dag weer proberen te delen.”
Crisiscommunicatie De Podcast
Crisiscommunicatie De Podcast is een podcast die zich volledig richt op het vakgebied van crisiscommunicatie. De podcast wordt gepresenteerd door Dianne Deurloo en Roy Johannink, beiden ervaren trainers en adviseurs op het gebied van crisiscommunicatie en incidentmanagement.
Elke aflevering staat een praktijkcasus of actuele gebeurtenis centraal. De hosts gaan in gesprek met professionals uit het werkveld, zoals communicatieadviseurs, woordvoerders, journalisten en bestuurders. Zij delen hun ervaringen, inzichten en lessen uit uiteenlopende crisissituaties, zoals schietincidenten, gijzelingen, cyberaanvallen, natuurrampen en de coronapandemie.
De podcast behandelt onder meer:
Wat crisiscommunicatie bijzonder maakt ten opzichte van reguliere communicatie.Praktische tips voor communicatie tijdens crisis.Persoonlijke verhalen en dilemma's van communicatieprofessionals Lessen uit de praktijk.Er zijn inmiddels meer dan 60 afleveringen verschenen, met onderwerpen als de gijzeling in de Apple Store, de schietincidenten in Rotterdam, het treinongeval in Voorschoten en crisiscommunicatie tijdens de coronapandemie. De afleveringen duren meestal 30 tot 40 minuten en zijn bedoeld voor communicatieprofessionals, bestuurders en iedereen die geïnteresseerd is in crisisbeheersing en communicatie.
- Aantal afleveringen: 68
- Laatste aflevering: 2025-07-04
- Zaken en persoonlijke financiën