Joods (over) leven

Joods (over) leven

JMW | Ronit Palache

๐—ก๐—ฒ๐—ด๐—ฒ๐—ป ๐—๐—ผ๐—ผ๐—ฑ๐˜€๐—ฒ ๐—ก๐—ฒ๐—ฑ๐—ฒ๐—ฟ๐—น๐—ฎ๐—ป๐—ฑ๐—ฒ๐—ฟ๐˜€, ๐—ท๐—ผ๐—ป๐—ด ๐—ฒ๐—ป ๐—ผ๐˜‚๐—ฑ, ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ฟ๐˜๐—ฒ๐—น๐—น๐—ฒ๐—ป ๐—ผ๐—ฝ๐—ฒ๐—ป๐—ต๐—ฎ๐—ฟ๐˜๐—ถ๐—ด ๐—ผ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ฟ ๐—ต๐—ผ๐—ฒ ๐Ÿณ ๐—ผ๐—ธ๐˜๐—ผ๐—ฏ๐—ฒ๐—ฟ ๐Ÿฎ๐Ÿฌ๐Ÿฎ๐Ÿฏ ๐—ผ๐—ผ๐—ธ ๐—ถ๐—บ๐—ฝ๐—ฎ๐—ฐ๐˜ ๐—ต๐—ฒ๐—ฒ๐—ณ๐˜ ๐—ผ๐—ฝ ๐—ตรบ๐—ป ๐—น๐—ฒ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ป๐˜€ ๐—ต๐—ถ๐—ฒ๐—ฟ. ๐—ข๐˜ƒ๐—ฒ๐—ฟ ๐—บ๐—ฒ๐—ฑ๐—ถ๐—ฎ ๐—ฒ๐—ป ๐—ฑ๐—ฒ๐—ฏ๐—ฎ๐˜, ๐˜ƒ๐—ฟ๐—ถ๐—ฒ๐—ป๐—ฑ๐˜€๐—ฐ๐—ต๐—ฎ๐—ฝ๐—ฝ๐—ฒ๐—ป ๐—ฒ๐—ป ๐—ณ๐—ฎ๐—บ๐—ถ๐—น๐—ถ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฒ๐—น๐—ฎ๐˜๐—ถ๐—ฒ๐˜€ ๐—ฑ๐—ถ๐—ฒ ๐—ผ๐—ป๐—ฑ๐—ฒ๐—ฟ ๐—ฑ๐—ฟ๐˜‚๐—ธ ๐˜€๐˜๐—ฎ๐—ฎ๐—ป, ๐—ฒ๐—ป ๐—ผ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ฟ ๐—ฑ๐—ฒ ๐˜„๐—ผ๐—ฟ๐˜€๐˜๐—ฒ๐—น๐—ถ๐—ป๐—ด ๐˜๐˜‚๐˜€๐˜€๐—ฒ๐—ป ๐—น๐—ผ๐˜†๐—ฎ๐—น๐—ถ๐˜๐—ฒ๐—ถ๐˜ ๐—ฒ๐—ป ๐—ฟ๐—ฒ๐—ฎ๐—น๐—ถ๐˜๐—ฒ๐—ถ๐˜. ๐—ฃ๐—ฒ๐—ฟ๐˜€๐—ผ๐—ผ๐—ป๐—น๐—ถ๐—ท๐—ธ๐—ฒ ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ฟ๐—ต๐—ฎ๐—น๐—ฒ๐—ป ๐—ผ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ฟ ๐—ฑ๐—ฒ ๐—๐—ผ๐—ผ๐—ฑ๐˜€๐—ฒ ๐—ถ๐—ฑ๐—ฒ๐—ป๐˜๐—ถ๐˜๐—ฒ๐—ถ๐˜ ๐˜ƒ๐—ฎ๐—ป ๐—ป๐˜‚.

๐—ก๐—ฎ ๐—ฑ๐—ฒ ๐—ฒ๐—ฒ๐—ฟ๐˜€๐˜๐—ฒ, ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ฒ๐—น๐—ฏ๐—ฒ๐—น๐˜‚๐—ถ๐˜€๐˜๐—ฒ๐—ฟ๐—ฑ๐—ฒ ๐˜€๐—ฒ๐—ฟ๐—ถ๐—ฒ ๐˜ƒ๐—ฎ๐—ป ๐—๐—ผ๐—ผ๐—ฑ๐˜€ (๐—ข๐˜ƒ๐—ฒ๐—ฟ)๐—น๐—ฒ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ป ๐—ถ๐˜€ ๐—ฅ๐—ผ๐—ป๐—ถ๐˜ ๐—ฃ๐—ฎ๐—น๐—ฎ๐—ฐ๐—ต๐—ฒ ๐˜๐—ฒ๐—ฟ๐˜‚๐—ด ๐—บ๐—ฒ๐˜ ๐—ป๐—ถ๐—ฒ๐˜‚๐˜„๐—ฒ ๐—ด๐—ฒ๐˜€๐—ฝ๐—ฟ๐—ฒ๐—ธ๐—ธ๐—ฒ๐—ป. ๐—ฉ๐—ฎ๐—ป๐—ฎ๐—ณ ๐Ÿฑ ๐—ผ๐—ธ๐˜๐—ผ๐—ฏ๐—ฒ๐—ฟ ๐˜€๐˜๐—ฎ๐—ฎ๐˜ ๐—ฒ๐—ฟ ๐—ฒ๐—น๐—ธ๐—ฒ ๐˜‡๐—ผ๐—ป๐—ฑ๐—ฎ๐—ด ๐—ผ๐—บ ๐Ÿญ๐Ÿญ:๐Ÿฌ๐Ÿฌ ๐˜‚๐˜‚๐—ฟ ๐—ฒ๐—ฒ๐—ป ๐—ป๐—ถ๐—ฒ๐˜‚๐˜„๐—ฒ ๐—ฎ๐—ณ๐—น๐—ฒ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ฟ๐—ถ๐—ป๐—ด ๐˜ƒ๐—ผ๐—ผ๐—ฟ ๐—ท๐—ฒ ๐—ธ๐—น๐—ฎ๐—ฎ๐—ฟ.

In Joods (Over)leven deel 1 - aflveringen 1 tot 17 - gaat journalist en onderzoeker Ronit Palache uitvoerig in gesprek met Nederlandse Joden van verschillende generaties die zich allemaal op hun eigen, unieke wijze verhouden tot de Holocaust. Waar hebben we het over als we spreken over een typische tweede-generatieproblematiek? Waarom heeft de eerste generatie zoโ€™n moeite met het woord slachtoffer? Op welke manier manifesteren sporen van de Holocaust zich nog bij mensen die decennia later werden geboren en hoe verhoudt hun Joodse identiteit zich tot die geschiedenis? 


Ronit Palache is journalist, onderzoeker en columnist bij het NIW. Met een oprechte nieuwsgierigheid naar de belevingswereld van haar gesprekspartner weet ze diep door te dringen tot de kern van iemands zijn. Door haar wezenlijke en empathische vragen trekt ze je diep het gesprek in.

 

JMW is er voor iedereen in Nederland met een Joodse achtergrond en/of partner. De Joodse identiteit betekent voor iedereen iets anders. Met de podcastserie Joods (over)leven kun je luisteren naar ervaringsverhalen van anderen en over hoe zij hun Joodse identiteit beleven. 

 

Opname en montage: Marc Brouwer 

Waar kun je luisteren?

Apple Podcasts Logo Spotify Logo Podtail Logo Google Podcasts Logo RSS

Afleveringen