
'Nederlanders willen altijd bergen beklimmen'
Wat als je je vakantie niet boekt via een standaard touroperator, maar samenstelt met iemand die écht ter plekke woont? Die duurzame reisformule ligt aan de basis van Better Places, opgericht door Saskia Griep. Reizigers hebben via Better Places direct contact met lokale specialisten op hun bestemming – iemand die de omgeving goed kent en de reis samenstelt op basis van persoonlijke wensen.
Dat levert bijzondere reizen op, maar vraagt ook om culturele afstemming. In landen als Vietnam, India of Thailand zeggen mensen vaak automatisch 'ja' – ook als iets eigenlijk niet mogelijk is. Tegelijkertijd zijn wij Nederlanders nogal direct, denken we dat alles kan én willen we overal koffie. Daarom traint Better Places haar lokale gidsen om goed met die cultuurverschillen om te gaan.
Door wereldwijde onrust en conflicten verandert het gedrag van vakantiegangers wel. 'Jordanië was jarenlang een van onze populairste bestemmingen,' vertelt Griep. 'Maar door de instabiele situatie in het Midden-Oosten is het toerisme daar vrijwel stilgevallen.' Reizigers kiezen nu vaker voor bestemmingen dichter bij huis of stabielere regio’s.
Hoe kies je een land?
Niet alleen reizigers, ook ondernemers staan voor internationale keuzes. Hoe kies je als ondernemer het juiste land om in te investeren? Dat is de vraag waar Gerald Baal van adviesbureau Transfer.LC zich dagelijks mee bezighoudt. 'Veel bedrijven komen toevallig in een buitenland terecht – omdat er bijvoorbeeld ineens een klant uit Italië opduikt. Maar dat is zelden strategisch slim.'
Zijn advies: werk met een exportstrategie. Vergelijk potentiële markten op criteria zoals marktkansen, risico’s, regelgeving en logistiek. 'Stel een scorelijst op en kies vervolgens één of twee landen waar je écht in gaat investeren. Zo voorkom je versnippering en vergroot je je succes.'
Presentatie: Jelle Maasbach
Co-host: Rianne RoggemaSee omnystudio.com/listener for privacy information.
Wereldspelers | BNR
In Wereldspelers duikt Jelle Maasbach in de do's en dont's van het internationaal ondernemen. Met gepassioneerde ondernemers in de studio bespreekt hij hun successen en hun blunders bij het zakendoen over de grens.
Maar hoe zorg je dat je internationaal succesvol bent in een onrustige wereld? Een wereld waarin Poetin in Rusland en Oekraïne zomaar onverwachte dingen kan doen, waar Xi in China de touwtjes strak in handen houdt, of waar het conflict tussen Israël en Hamas steeds verder oplaait. En wat betekent het voor het ondernemersklimaat als Trump weer in het Witte Huis komt?Je hoort hoe ontwikkelingen in de wereld invloed hebben op het ondernemen, maar ook over de sectoren waarin Nederlanders internationaal uitblinken. Zo is Nederland van oudsher goed in agrifood: landbouw en voedsel. De boeren in het oosten van het land exporteren hun vlees over de hele wereld, en de tuinders in het Westland sturen hun groente naar alle uithoeken op de planeet. Maar hoe gaat dat in de toekomst, nu de boerensector onder druk staat? En welke innovatieve oplossingen zijn er om, zodat Nederland hierin voorop blijft lopen, maar met aandacht voor natuur en milieu.
Daarnaast heeft Nederland ook een bloeiende high tech sector. Een bedrijf als ASML is een belangrijke pijler onder de Nederlandse chipsindustrie. Maar het is technologie waarop ook China zit te azen, en waar Europa en de VS exportbeperkingen op instellen. En dan is er ook nog een enorm personeelstekort als het gaat om technisch geschoolde mensen. Kunnen die straks nog uit het buitenland komen als Nederland arbeidsmigratie wil gaan beperken? Hoe moeten de bedrijven in de high tech met deze bedreigingen omgaan?
Ook op de thema's energie, offshore, toerisme en de creatieve sector zijn Nederlanders echte wereldspelers. Allemaal komen ze langs in de BNR-studio.
Zakendoen over de grens betekent niet alleen rekening houden met geopolitieke ontwikkelingen, maar ook met cultuurverschillen. In de rubriek ‘Cultuurclash’ vertellen ondernemers uit hun eigen –vaak hilarische- ervaringen met andere culturen. Ongemakkelijke ontmoetingen, foute opmerkingen, en smerige etentjes. Elke ondernemer die naar het buitenland gaat, gaat wel eens onderuit.
- Aantal afleveringen: 177
- Laatste aflevering: 2025-06-19
- Nieuws