
Aflevering 57: Rick van Leusden, docent wiskunde en gamer
Rick van Leusden deelt in de podcast zijn persoonlijke ervaringen met gamen en hoe dit hem helpt in zijn rol als wiskundedocent. Hij beschrijft hoe hij als kind al veel gamede en dat deze activiteit een belangrijke rol speelde in zijn sociale leven. Gamen bood hem een plek waar hij zich meer op zijn gemak voelde dan in de klas, waar hij zichzelf als een muurbloempje beschouwde.
In zijn huidige werk als docent gebruikt Rick zijn passie voor gamen om verbinding te maken met zijn leerlingen. Hij integreert elementen van games in zijn lessen, zoals het uitleggen van kansberekening aan de hand van loot drop rates in spellen. Dit maakt de stof herkenbaar en toegankelijk voor zijn leerlingen, wat hen helpt om beter te begrijpen wat ze leren.
Rick benadrukt ook het belang van gamen als een sociale activiteit. Hij en zijn vrouw gamen samen, wat hen helpt om tijd door te brengen en hun band te versterken. Dit gezamenlijke gamen wordt ook een manier om met hun kinderen te communiceren en hen te begeleiden in hun eigen game-ervaringen.
Hij pleit ervoor dat gamen een normalere plek in de maatschappij krijgt, vooral in het onderwijs, en dat het gesprek over de voordelen van gamen openlijker gevoerd wordt. Rick gelooft dat gamen niet alleen vermaak is, maar ook vaardigheden zoals samenwerking en communicatie kan bevorderen.
Rick van Leusden heeft een positieve kijk op de rol van AI in de klas. Hij ziet het als een kans om een harmonieuze samenwerking te creëren tussen AI en docenten. Rick stelt voor dat AI kan dienen als een soort klasse-assistent die administratieve taken overneemt, zodat hij zich kan concentreren op de leerlingen en hun leerprocessen.
Hij gelooft dat AI kan helpen bij het ondersteunen van leerlingen, bijvoorbeeld door hen te begeleiden in gesprekken over moeilijke onderwerpen, iets wat voor sommige leerlingen in het echte leven te uitdagend kan zijn. Rick heeft ook ervaring met het gebruik van AI-tools in zijn lessen, waarbij hij leerlingen aanmoedigt om deze technologieën te gebruiken voor hun huiswerk en om uitleg te krijgen over complexe onderwerpen.
Daarnaast benadrukt hij dat het belangrijk is om leerlingen te leren hoe ze AI effectief kunnen inzetten, en dat dit een onderdeel moet zijn van hun opleiding. Hij ziet AI niet als een bedreiging voor creativiteit, maar eerder als een hulpmiddel dat, mits goed gebruikt, kan bijdragen aan hun ontwikkeling.
Rick is zich ook bewust van de uitdagingen die AI met zich meebrengt, zoals de mogelijkheid dat leerlingen lui worden of te afhankelijk van technologie. Hij pleit ervoor dat er een balans moet zijn tussen het gebruik van AI en het ontwikkelen van kritische denkvaardigheden bij leerlingen.
Ga Toch Gamen
Ga Toch Gamen is de eerlijke podcast die ondanks alle stigma's oog houdt voor de positieve kanten van het spelen van games, maar ook kritisch kijkt naar de negatieve invloed die games uitoefenen. Danielle Pascal Verzijl, psychosociaal therapeut en Nils Vermeire, gezinscoach en gamer gaan met elkaar en bijzondere gasten in gesprek over de voordelen, de vooroordelen en de risico's. Daan en Nils schuwen geen onderwerp in Ga Toch Gamen, zij bespreken alles en houden een open blik naar hoe games mensen vormen en welke impact het spelen ervan kan hebben. Wij gaan gamen serieus nemen, game on!